En stark kultur ökar företagets värde
AbbVie Sverige utsågs 2020 för sjätte året i rad till en av Sveriges bästa arbetsplatser i Great Place to Works undersökning. En av hemligheterna är strategin att vi som jobbar här får vara oss själva, och hitta våra egna drivkrafter och att vi samskapar för att nå våra gemensamma mål. På det sättet ges vi som medarbetare chansen att skapa möjligheter, för oss själva och för de patienter vi vill ge ett bättre liv. Genom att ge utrymme för varje individs drivkraft och olikhet, ökar vi också medkänslan för varandra, våra partners och vår omvärld. Här ger vi våra bästa tips på hur vi tagit oss hit.
Sedan AbbVie bildades för nästan sju år sedan har det funnits på företagets strategiska agenda att skapa en unik företagskultur och bli den bästa arbetsplatsen. 2020 utsågs vi för sjätte året i rad till en av Sveriges bästa arbetsplatser. Resultatet visar att 97 procent känner sig stolta över hur vi bidrar till samhället, och att 91 procent tycker att AbbVie Sverige är en mycket bra arbetsplats. Great Place to Work listar oss också på sin Hall of Fame-lista, en lista på företag som varit på topplistan i fem år eller mer. För oss är detta ett viktigt bevis på att vi arbetar kontinuerligt och långsiktigt med vår kultur.
Det är inte bara AbbVie Sverige som fokuserar på kulturen, utan runt
om i världen arbetar AbbVie-kontor med att skapa en god organisation.
2020 utsågs vi även till Europas femte bästa arbetsplats. Resultatet
baseras på svar från fler än 1,5 miljoner medarbetare från över 3000
organisationer i 19 europeiska länder och belyser medarbetarnas
perspektiv på ledarskap, kultur och tillit.
Så varför
satsar vi då så mycket på vår kultur, och varför är det viktigt för
oss att vara en bra arbetsplats?
Stark kultur i tider av förändring
Forskning visar att
öppenhet och tillit är avgörande för kreativitet, innovation,
samskapande och dialog. I en rädslostyrd kultur börjar människor
konkurrera med varandra, tänka på sig själva och stänga av omvärlden.
Det har vi inte råd med. Vår bransch och vår omvärld står inför många
förändringar. Vi vet att vår produktportfölj kommer ändra sig markant
de närmaste fem åren; vår pipeline är fylld med innovativa
behandlingar som behöver komma patienter tillhanda på ett effektivt
och ansvarsfullt sätt. Vi vet också att hela systemet för prissättning
av läkemedel ritas om, vilket kommer ställa nya krav på oss som
företag. För att fortsätta vara kreativa, effektiva och nytänkande
medan kartan runt oss ritas om behövs en stark kultur.
Hur tänker vi för att skapa en stark kultur? Våra 7 bästa
tips:
1. Tillit till individen
Tillit handlar för oss om att lita på att alla individer i
varje ögonblick bidrar till verksamheten efter bästa förmåga. Vi tror
att om alla vågar vara sig själva och hitta sin drivkraft så kommer
var och en bättre till sin rätt. Att våga vara öppna och prata om
situationer som de är, att utmana och att hålla varandra ansvariga.
Helt enkelt att varje person utgör en unik pusselbit till helheten.
2. Öppenhet
Öppenhet är ett viktigt verktyg för att
skapa tillit. Med tillit till varandra kan vi lösa komplexa problem
och hitta de bästa lösningarna. Detta gäller såväl i samarbetet mellan
individer och grupper som genom öppen och transparent kommunikation
från ledarna inom organisationen. För att åstadkomma det har vi en rad
regelbundna kommunikationsaktiviteter där vi strävar efter att vara så
transparenta som möjligt om och skapa engagemang kring vår verksamhet.
På så vis ökar vi inte bara tilliten i organisationen, vi bjuder också
in till delaktighet kring vår affär med alla dess framgångar och utmaningar.
3. Samarbete och samskapande istället för intern konkurrens
Vi har gemensamma mål för AbbVie Sverige som alla ska sträva
efter, vilket underlättar för att skapa en kultur som präglas av
samarbete. Historiskt har många organisationer haft tanken att det
gynnar verksamheten att låta medarbetare tävla mot varandra. Vi tänker
precis tvärtom. Att alla hjälps åt för att bli framgånsrika. Den
tanken för vi också med oss i våra externa samarbeten. Att ju mer vi
samskapar desto bättre blir det.
4. Det lilla företagets trivsel i större format
Varje
fredag dukar vi upp till gemensam frukost för alla på kontoret. Under
frukosten passar vi ofta på att hålla presentationer. Det kan handla
om allt från ”state of the art” inom stresshantering, till ideellt
engagemang kring organdonation eller mer traditionella månadsmöten med
agenda där vd inleder. Vi har självklart också flera gemensamma, både
planerade och spontana, frivilliga aktiviteter utanför arbetet. Flera
gånger per år finns möjlighet att göra ideella insatser på arbetstid
inom ramen för samarbeten som ingår i vårt sociala ansvar.
5. Djupa relationer
Forskning visar tydligt att ju större komplexitet i
arbetsuppgifter desto större relationsdjup krävs för att göra ett bra
jobb. Relationer byggs ofta på fikaraster, där det privata och jobbet
får blandas. På AbbVie finns inte en utpräglad fikakultur då vårt
arbete är ständigt i rörelse, ofta utanför kontorets väggar, men livet
får ta plats på andra sätt. Till exempel att få berätta hur man mår
egentligen i de pauser som uppstår under dagen. Antingen vid
uppstarten av personliga möten, eller vid kaffeautomaten. Genom att
lära känna varandra på djupet kommer vi kunna samarbete mycket bättre
i de situationer som kräver vårt fulla fokus och att teamets alla
resurser drar åt samma håll.
6. Mäta och förbättra
Kan man mäta kultur? Ja, det kan
man faktiskt. Varje år tar vi temperaturen på kulturen genom att delta
i Great Place to Works årliga medarbetarundersökning. Här ger alla
sitt perspektiv på företagets ledarskap, kultur och tillit. Genom att
analysera dessa resultat i detalj kan vi göra viktiga åtgärder och
justera kursen, men viktigast är förstås vad vi själva vill åstadkomma
och vad vi vill stå för. Den riktningen beskrivs i vår kulturvision
som är en viktig del i vår strategiska plattform – lika viktig som
våra affärsmål. Visionen har utarbetats av vår ledningsgrupp och vårt
kulturråd, Culture Hothouse, och har sedan förankrats i hela
organisationen. Deltagarna i Culture Hothouse består av en medlem per
team i företaget och deras uppgift är att fånga upp och belysa vilka
förbättringsområden som finns. Tillsammans bidrar dessa aktiviteter
till att vi håller vår kultur levande – och kan agera med
förbättringar när det behövs.
7. Ha kul och fira framgångar
När någon börjar eller
slutar på AbbVie går det inte obemärkt förbi. Inte heller när något
har gått riktigt bra. Att våga misslyckas är viktigt för en innovativ
arbetsplats. Men lika viktigt är att fira när vi lyckas.
Egentligen skulle man kunna sammanfatta allt detta i våra tre värdeord människor, medkänsla, möjligheter. Att vi får vara oss själva, att vi ser på varandra och omvärlden med medkänsla, och att vi vill vara med och skapa möjligheter till ett bättre liv för människor som påverkas av sjukdom.
SE-ABBV-190013v2 Senast uppdaterad 2020-11-02